Na scenie Modelatornii Teatru im. J. Kochanowskiego zobaczymy połącznie romantycznej twórczości Juliusza Słowackiego i barokowej Pedro Calderona de la Barcia w reżyserii Ignacio Garcii. Jeden z największych autorytetów klasycznego teatru hiszpańskiego wystawi w Opolu „Córki powietrza. Sen Balladyny” już w sobotę (16 marca).

– Chcieliśmy stworzyć pewien most pomiędzy tradycją hiszpańską, a polską. Dziękuję za możliwość współpracy i wspaniałą polską obsadę – mówi Ignacio Garcia, reżyser.

Reżyser podkreślił bliskość polskiej i hiszpańskiej kultury.

– Wszyscy w Hiszpanii znamy sztukę Pedro Calderona „Każde życie jest snem”, której akcja dzieje się w Polsce oraz jej pierwsze wersy: „Zła Polska, która przyjmuje cudzoziemca”. Na szczęście ja zostałem w Polsce przyjęty bardzo dobrze – żartował hiszpański reżyser. – Pracując jednak w teatrze w Hiszpanii, mamy wyobrażenie Polski, takie jak poeta przedstawił w swojej sztuce.

To dlatego Calderon przenosi się do mitycznej Polski, w której mówi o tematach związanych ze sprawiedliwością, pojednaniem…

– Trzy wieki później Grotowski wykorzystuje sztukę Calderona „Książę Niezłomny” by stworzyć kolejny legendarny spektakl. Gdzieś po środku jest Juliusz Słowacki, który jako pierwszy tłumaczy Calderona na język polski. Wersy, tradycję hiszpańską tamtych czasów – wylicza reżyser.

Skąd pomysł na sztukę?

– Kiedy zaczynaliśmy pracę nad tym projektem było dla nas jasne, że Juliusz Słowacki musiał poznać „Córę powietrza” Calderona – mówi.

– Po obu stronach mamy do czynienia z bardzo silnymi postaciami kobiet: z hiszpańską Semiramis i polską Balladyną. Obie muszą na nowo zmierzyć się z tematem władzy i dojścia do niej jako kobiety. Takie jest źródło naszego pomysłu na ten spektakl – tłumaczy.

CZYTAJ: 44. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Żywa” [SPEKTAKLE, PROGRAM, BILETY]

Twórca podkreślił, że od początku celem było połączenie obu tekstów i zestawić ze sobą te słynne kobiece postacie.

– Dzięki dramaturgom, autorce adaptacji i przede wszystkim aktorom, na scenie będzie można zobaczyć, jak oba te teksty ożywają w dzisiejszym kontekście – mówi Ignacio Garcia.

Reżyser przyznał, że nad projektem jego zespół pracuje już ponad rok, było ponad 25 wersji adaptacji.

– Ale ostatecznie sam już nie wiem, ile było tych wersji, m.in. w ostatnią sobotę – śmiał się podkreślając kreatywność polskich aktorów, którzy wiele wnieśli do samego tekstu sztuki dając swoją osobistą wypowiedź w stosunku do tekstu Calderona i Słowackiego.

CZYTAJ TEŻ: 20 lat Eko Studio. Andrzej Czernik: Teatr traktuję jako przygodę

Na pytanie, czy do przygotowania przedstawienia nie chciał zatrudnić hiszpańskich aktorów odpowiedział, że wiele podróżuje i pracuje wtedy z aktorami z danego teatru.

– To dla mnie ogromne doświadczenie. Fascynuje mnie również jak w różnych krajach ta nasza hiszpańska tradycja teatralna Calderona jest rozumiana przez ich aktorów – wyjaśniał.

Sztuka o świecie, w którym wszystkie wartości ulegają zniszczeniu

– Miałem to szczęście poznać tu takich aktorów, którzy potrafią zbudować spektakl metafizyczny. Sztukę Calderona można bowiem odczytać dwoma ścieżkami: polityczną, jaką pełni rolę w społeczeństwie oraz ścieżką metafizyczną. My wybraliśmy tę drogę głęboko metafizyczną, próbujemy odpowiedzieć na pytanie co może zrobić człowiek, w świecie, w którym wszystkie wartości ulegają zniszczeniu.

Reżyser dodał, że budynek opolskiego teatru widział już rok temu, a pracę z aktorami rozpoczął w grudniu.

– Gram postać, która nazywa się Intuicja. Przez większość pracy szukałam odpowiedzi, jaka to jest intuicja, czy ona w ogóle nią jest, a może to coś, co z tyłu głowy podpowiada nam, co robić żeby ryzykować. Odniesienie się do tekstu, czy to jest Balladyna, czy Calderon było trudne. Raczej skupiliśmy się na tym co mamy, próbowaliśmy z tym pracować – wyjaśnia aktorka Magdalena Maścianica.

Jak wprowadzić emocje?

– Myślę, że ważne było pokazanie wartości, które dla nas są najważniesze. Czy władza, pieniądze, a może  relacja między dwójką rodzeństwa, dużo miłości? Ukazanie emocji i wartości, o których w życiu często zapominamy. Mam nadzieję, że będziemy próbować to przedstawić prostym i czytelnym sposobem.

– Naszym zadaniem jest pobudzić świat wyobraźni, naszej kreatywności do obrazowania tego co reżyser i ludzie, którzy pracują nad spektaktem, chcą zrobić. Taki projekt opiera się na zaufaniu – dodaje Michał Kitliński.

Dodajmy, że spektakl powstaje w ścisłej współpracy z Instytutem Polskim w Madrycie, a jego światowa premiera odbędzie się już w lipcu w Hiszpanii w ramach Festival Internacional de Teatro Clásico w Almagro.

Rozmowę z reżyserem podczas konferencji prasowej tłumaczyła z języka hiszpańskiego Zuzanna Bućko z opolskiego teatru.

Bilety w kasie i na stronie internetowej.

Premiera: 16 marca

Najbliższe spektakle: 17, 20, 21, 29, 30 oraz 31 marca

OBSADA:
Joanna Osyda
Magdalena Maścianica
Magdalena Dębicka (gościnnie)
Zofia Bielewicz (gościnnie)
Karol Kossakowski
Rafał Kronenberger
Michał Kitliński (gościnnie)

Fot. Anna Konopka

Udostępnij:

O Autorze

Wyłączono komentarze

SZANOWNI PAŃSTWO

Od 25 maja br. w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie ich swobodnego przepływu oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Na naszym portalu używamy np. plików cookies (stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu Opowiecie.info i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu Opowiecie.info). Zgodnie z RODO dane osobowe to wszystkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (w tym imię i nazwisko, czy adres zamieszkania, adres e-mail, czy adres IP, zapisywane w plikach cookies). Administratorem danych osobowych, pozyskiwanych przez portal informacyjny WWW.OPOWIECIE.INFO jest OPOWIECIE.INFO Joanna Kołodziej, ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki NIP: 7541544353, REGON: 381405173.

Zapewniamy, że wszelkie pozyskiwane dane przez portal informacyjny Opowiecie.info lub przez naszych zaufanych partnerów przetwarzamy tylko w zakresie, na jaki zezwala RODO:
– gdy jest to niezbędne do zawarcia lub wykonania umowy;
– gdy wynika to z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, np. w celu zapewnienia bezpieczeństwa usługi;
– gdy posiadamy dobrowolna zgodę użytkownika.
Odbywać się to będzie zawsze na podstawach prawnych, dopuszczalnych przez RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane przez administratora – Blacharstwo Samochodowe Import Export Łukasz Kołodziej z siedzibą w Dobrzeniu Wielkim (zwane dalej Właścicielem), ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki, NIP: 754-13-75-270, REGON: 531127643 mogą zostać przekazane przez administratora zaufanym partnerom, którzy będą mogli je przetwarzać wyłącznie we wskazanym celu i zakresie. Zgodnie z RODO każdy z Państwa kto udzielił lub udzieli nam zgody na przetwarzanie danych osobowych, może ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Państwu także prawo żądania dostępu do nich, ich sprostowania lub usunięcia, prawo do ich przeniesienia, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO.

W związku z pełnieniem obowiązków administratora Państwa danych osobowych stosujemy zabezpieczenia oraz procedury pomagające w bezpiecznym przetwarzaniu danych, miedzy innymi: witryna i wszystkie aplikacje internetowe korzystają z bezpiecznego protokołu zabezpieczonego certyfikatem SSL.

Jeżeli wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie Waszych danych osobowych przez Blacharstwo Samochodowe Import Export Łukasz Kołodziej z siedzibą w Dobrzeniu Wielkim (zwane dalej Właścicielem), ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki, NIP: 754-13-75-270, REGON: 531127643 oraz naszych zaufanych partnerów, co związane jest z korzystaniem z treści na portalu WWW.OPOWIECIE.INFO, w celach marketingowych, analitycznych, w tym na ich przetwarzanie w plikach cookies i podobnych.  Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych jest dobrowolne.

Polityka prywatności   Polityka cookies