Do końca tego roku zobaczymy trzy premiery, w tym otwierającą sezon sztukę „Mistrz i Małgorzata”. W planach są koprodukcje z teatrami z Legnicy, Szczecina, Katowic i Torunia. W związku z ruszającym w styczniu remontem, trwa intensywny wybór miejsca na tymczasową prezentację przedstawień teatru z Dużej Sceny. Prestiżowym wydarzeniem ma być dołączenie „Kochanowskiego” do ETC, organizacji zrzeszającej największe teatry w Europie. 

Norbert Rakowski, który pokieruje opolskim teatrem kolejną kadencję, opowiadał w czwartek o najbliższych planach instytucji.

– Postanowiłem zrewidować misję teatru i przemyśleć w jakim kierunku on zmierza, jakiego profilu będziemy się trzymać, o czym chcemy opowiadać, tak żeby widz wiedział, do jakiego miejsca przychodzi – tłumaczył dyrektor Rakowski.

CZYTAJ: Dyrektor Kochanowskiego: „Patrzyli na mnie jak na dziwaka, który do świątyni sztuki przychodzi w adidasach”

– W nowej kadencji nacisk naszej jednostki położymy na budowanie świadomości indywidualnej i społecznej. Chcemy aby teatr był pretekstem do szerszego dyskursu.

O znaczeniu edukacji kulturalnej Opolszczyzny, mówiła również Agnieszka Kamińska, dyrektor Departamentu Kultury, Turystyki i Sportu w opolskim urzędzie marszałkowskim.

– Z ofertą kulturalną chcemy dotrzeć do wszystkich mieszkańców i w ten sposób wychować sobie odbiorców – podkreślała dyrektor Kamińska.

Nowy sezon, jeszcze we wrześniu, otworzy wyczekiwana premiera –  „Mistrz i Małgorzata” w reżyserii Janusza Opryńskiego.

„Większa inscenizacja” co roku w Opolu

– Bardzo się cieszę z tego projektu, on zapowiada pewien cykl – mówił dyrektor o premierze na podstawie wybitnej powieści Michaiła Bułhakowa. – W każdym sezonie artystycznym chcielibyśmy przedstawiać polską lub światową literaturę w dużym wydaniu, po to abyśmy obcowali z tzw. „większą inscenizacją” – zapowiadał Norbert Rakowski.

CZYTAJ: Uniwersytet Opolski i Zespół Opolskich Parków Krajobrazowych łączą siły

W październiku na Małej Scenie zobaczymy po raz pierwszy „Prezydentki” Wernera Schwaba w reżyserii, znanego już opolskiej widowni, Giovanny’ego Castellanosa. Kontrowersyjny dramat dotknie tego, co najlepiej skrywane przez nasze społeczeństwo. W głównych rolach: Arleta Los-Pławszewska, Grażyna Misiorowska oraz Judyta Paradzińska.

Ostatnią, listopadową, premierą tego roku będzie natomiast realizacja zwycięskiego projektu 3. edycji konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia. „Czarne skóry, białe maski” w reżyserii Wiktora Bagińskiego.

– To przedstawienie w szerokim aspekcie dotyka funkcjonowania ludzi o odmiennym kolorze skóry od XI wieku po dzień dzisiejszy – zapowiadał dyrektor.

Wielki remont teatru od stycznia

Modernizacja teatru obejmować będzie m.in. budowę nowego systemu wentylacji i klimatyzacji, przebudowę elewacji. Na czas remontu, który ruszy 2 stycznia będzie funkcjonować scena Modelatornia – do końca marca. Widzów czekają pewne utrudnienia, m.in. przygotowane zostaną specjalne wejścia węższymi korytarzami.

– Nie będziemy wchodzić głównym wejściem, ale specjalnym od strony portierni. Planujemy też bezpieczne wyjścia awaryjne – informował.

Gdzie w 2020 roku zobaczymy spektakle z Dużej Sceny?

– Myślimy też nad miejscem, gdzie będziemy prezentować tytuły z Dużej Sceny poza teatrem, co nie jest łatwe ze względu na możliwości techniczne. Nasze scena jest niebotycznych rozmiarów, nie ma takiej drugiej w całej Polsce – podkreślał Rakowski.

Jak zdradził dyrektor, poszukiwania takiej przestrzeni trwają od 1,5 roku.

– Do czasu gdy nie mamy pozwoleń, nie możemy mówić o konkretach. Są atrakcyjne miejsca w Opolu, ale dopóki nie pozyskamy wymaganych technicznych formalności zaakceptowanych przez urzędy, nie możemy mówić, o jakie miejsca chodzi. Pewne przestrzenie też chcemy po prostu zaadaptować. Chodzi tu przede wszystkim o bezpieczeństwo widzów i jakość przedstawianych tam spektakli.

Zakończenie prac remontowych planowane jest na wrzesień 2020 roku.

„Kochanowski” planuje również współpracę koprodukcyjne z:  Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Śląskim w Katowicach oraz Teatrem im. Willama Horzycy w Toruniu.

Teatr z Opola w ETC: Małe Opole stolicą polskich i europejskich teatrów

Oficjalne przystąpienie do organizacji ETC, zrzeszającej najważniejsze teatry w całej Europie, odbędzie się w ramach listopadowej (28.11), konferencji w Amsterdamie.

– Będziemy pierwszym teatrem w Polsce, które wejdzie do Europejskiego Stowarzyszenia Teatrów – cieszył się Norbert Rakowski.

– Podczas ostatnich Konfrontacji Teatralnych był u nas prezydent tego stowarzyszenia, bowiem przed przyjęciem kolejnego członka stowarzyszenie ocenia z jakim teatrem ma do czynienia. Mamy nadzieję, że to członkostwo da nam szansę na współpracę, otwarcie projektów europejskich i koprodukcji. Starania o wejście do tej unii zajęły nam dwa lata.

Koniec drukowanego programu, nowa strona www i zniżki na bilety

Opolski teatr zmienił też swoją stronę internetową. Teraz ma być bardziej czytelna i przejrzysta.

– Rezygnujemy też z programów drukowanych do każdej sztuki. W dobie XXI wszędzie, gdzie tylko możliwe pojawia się kod QR, który przekieruje na naszą stronę. Do tego potrzebna jest tylko komórka, którą ma dziś każdy z nas – przekonywał.

– Wprowadziliśmy też Tydzień Kulturalnych Cen. W każdy drugi tydzień danego miesiąca obowiązywać będą bardzo atrakcyjne ceny na spektakle w następnym miesiącu. To prawie 30 procent taniej. Później nie będzie szansy na tańsze bilety.

Fot. Anna Konopka 

Udostępnij:
Wspieraj wolne media

Skomentuj

O Autorze

Dziennikarka, redaktor wydania miesięcznika Opowiecie.info. Wcześniej związana przez 10 lat z Nową Trybuną Opolską w Opolu. Pisze o tym, czym żyje miasto, z naciskiem na kulturę. Fanka artystów i muzyków, brzmień pod każdą postacią oraz twórczych inicjatyw. Lubi dużo rozmawiać. W wolnym czasie jeździ na koncerty i festiwale, czyta książki i ogląda filmy – dość często o mafii.