Już po raz dwudziesty pierwszy Festiwal Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera rozpocznie się tradycyjnie w Boże Ciało. Na szczególną uwagę zasługuje finałowy koncert festiwalu. I nie zapomnijcie przespacerować się po parku. Pokój jest fantastyczny. Jeden z koncertów w parkowej oranżerii.
Szef artystyczny festiwalu Hubert Prochota po raz pierwszy sięgnął w ubiegłym roku do repertuaru nowocześniejszego niż ten z którym mieliśmy do czynienia dotychczas na weberowskim festiwalu. Wierzy, że publiczność w Pokoju jest już po dwudziestu wydaniach wyrobiona na tyle, że z przyjemnością pogrąży się tej muzyce… To fragment rozmowy z Mistrzem z ubiegłego roku.
To była muzyka bardzo trudna – Oliviera Messiaena – „Quatuor pour la fin du temps” (1941) (Kwartet na koniec czasów). Mimo to nikt z koncertu nie wyszedł.
Tym razem, Prochota nie rezygnując z nowości wybrał coś bezsprzecznie fascynującego i porywającego – Martína Palmeriego – Misa a Buenos Aires (Misatango) na mezzosopran chór mieszany, bandoneon, fortepian i orkiestrę smyczkową. Msza napisana została w 1995r. Światowa premiera odbyła się 17 sierpnia 1996 w Avenida Theatre w Buenos Aires przez Orquesta Sinfónica Nacional de Cuba pod dyrekcją Fernando Álvareza; utwór był dedykowany występującym chórom, dwóm chórom, które Palmeri dyrygował: Chórowi Wydziału Prawa Uniwersytetu w Buenos Aires i Chórowi Polifonicznemu Miasta Vicente López . Utwór był wykonywany na całym świecie, często z kompozytorem jako pianistą. Uważany jest za popisowe dzieło Palmeriego.
Misatango zbudowana jest w oparciu o te same części, co klasyczna msza łacińska, tu jednak mieszają się harmonie i rytmy argentyńskiego tańca tango nuevo. Jest zatem połączeniem klasycznej mszy z tradycyjnym tangiem.
Tango to nie tylko taniec – to cały krąg kulturowy, specjalnie dobrany zestaw instrumentów, rytmów i kontrapunktów. Palmeri, specjalizujący się w pisaniu muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej, tak opisuje genezę powstania swojej najsłynniejszej kompozycji: „Chóry z którymi pracowałem chciały śpiewać tango, ale aranżacje, które zrobiłem w tym klimacie dla zespołów a capella okazały się bardzo, bardzo trudne do wykonania. Pomyślałem więc, że powinienem trzymać się tangowego stylu, ale pisząc zupełnie nową, oryginalną kompozycję na chór i orkiestrę.”
Tak powstała msza tango na głos, chór, bandoneon, fortepian i smyczki. Dzieło, w którym kombinacja szeroko znanych w kulturze tekstów z ognistymi rytmami tanga wyzwala szczególne pokłady entuzjazmu i zaangażowania u wykonawców i publiczności. W pierwszym zetknięciu z utworem, szokujące może wydawać się połączenie wysublimowanej łaciny z pachnącymi boskim Buenos rytmami tanga. Szczególnego kolorytu dodaje mu główny bohater całego koncertu: niepozorny bandoneon. Instrument ten, sposobem wydobywania dźwięku i barwą nieco przypomina akordeon – jest od niego jednak wyraźnie mniejszy i niesie za sobą znacznie większy wachlarz muzycznych i interpretacyjnych możliwości. Ciekawostką jest fakt, że pierwowzór bandoneonu służyć miał do wykonywania… muzyki religijnej w kościołach niewyposażonych w organy.
A oto pełny program festiwalu:
Kościół Ewangelicki Księżnej Zofii w Pokoju 30 maja 2024 godz. 16.00
W programie:
Georga Philippa Telemanna – Koncert na 4 skrzypiec G-dur (TWV 40:201)
Jerzego Fryderyka Haendla – Sonata triowa na 2 flety i basso continuo g-moll HWV 390, Op.2 nr 5
Jana Sebastiana Bacha – Koncert brandenburski G-dur nr 4 (BWV 1049)
Jana Sebastiana Bacha – Kantata „Schweigt stille, plaudert nicht” (BWV 211) („Kantata o kawie”)
Wykonawcy:
Zespół muzyki barokowej „Sanssouci”
Liesgen – Aldona Bartnik (sopran)
Schlendrian – Dominik Kujawa (bas)
Narrator – Paweł Zdebski (tenor)Paweł Miczka – skrzypce barokowe
Joanna Walczak – skrzypce barokowe
Szymon Strzelczyk – skrzypce barokowe
Dominika Garncarz – altówka/skrzypce barokowe
Maria Misiarz – wiolonczela barokowa
Monika Targowska – flet traverso
Katarzyna Raczkowska – flet traverso
Tomasz Głuchowski – klawesyn.
Oranżeria – Park w Pokoju 31 maja 2024 godz. 17.00
W programie:
Franza Schuberta „Winterreise” (Podróż zimowa) op. 89, D 911. Cykl pieśni do poezji Wilhelma Müllera.
Wykonawcy:
Rafał Żurakowski – baryton
Anna Miernik – fortepian
Kościół Katolicki pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Pokoju 1 czerwca 2024 godz. 19.00
W programie:
Martína Palmeriego – Misa a Buenos Aires (Misatango) na mezzosopran chór mieszany, bandoneon, fortepian i orkiestrę smyczkową.
Wykonawcy:
Katarzyna Trylnik – sopran
Piotr Kopietz – bandoneon
Mateusz Rożek – fortepian
Kwintet smyczkowy Akademii Muzycznej w Katowicach
Chór Akademicki UO „Dramma per musica”Przygotowanie chóru – Elżbieta Trylnik
Dyrygent – Hubert Prochota
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Fot. melonik