W najbliższy piątek w Filharmonii Opolskiej rozbrzmiewać będzie muzyka włoskich kompozytorów. Podczas koncertu Belcanto bez słów usłyszymy dzieła Pucciniego, Bottesiniego czy Respighiniego.

– Włochy jednoznacznie kojarzą się z operą i śpiewem – przekonuje Barbara Pieczyńska z Filharmonii Opolskiej. – Niestereotypowy repertuar koncertu Belcanto bez słów ma jednak za zadanie ukazać bogactwo muzyki instrumentalnej napisanej w pięknej, słonecznej Italii.

– Wiedza o symfonicznym dorobku autora Toski i Cyganerii nie jest powszechna nawet wśród zawodowych muzyków – dodaje. – A to właśnie Preludio sinfonico, skomponowane przez Giacomo Pucciniego jeszcze podczas studiów w Mediolanie, będzie uwerturą do tego szczególnego wieczoru. Można w Preludium usłyszeć odniesienia do muzyki Wagnera, ale już z tej wczesnej kompozycji przebija charakterystyczny styl prowadzenia melodii, któremu późniejsze opery Pucciniego zawdzięczają swoją popularność.

– Następnie Paganini kontrabasu, Giovanni Bottesini. Temu wybitnemu instrumentaliście i dyrygentowi najważniejsze pozycje repertuarowe zawdzięczają mistrzowie największego spośród instrumentów smyczkowych. II Koncert h-moll to belcanto bez słów, trzy zwarte ogniwa wypełnione śpiewnymi frazami i wirtuozowskimi przebiegami w doskonale wyważonych proporcjach.

Na finał koncertu zabrzmią dwa poematy symfoniczne Ottorino Respighiego, stanowiące 2/3 Rzymskiej trylogii kompozytora. Kolejne części (po cztery w każdym z utworów) opisują dźwiękami wymienione z nazwy rzymskie fontanny i charakterystyczne dla tamtejszego krajobrazu ogrody piniowe w określonym momencie dnia.

Koncert Belcanto bez słów odbędzie się jutro (20 maja) o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Opolskiej.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Piotr Zimnik – kontrabas
Christian Schumann – dyrygent

W programie:
Giacomo Puccini – Preludio sinfonico (9’)
Giovanni Bottesini – II Koncert kontrabasowy h-moll (16’)
Ottorino Respighi – Fontane di Roma (16’)
Ottorino Respighi – Pini di Roma (22’)

Wieczór włoski w Filharmonii Opolskiej

Udostępnij:
Wspieraj wolne media

Skomentuj

O Autorze