Jeszcze do piątku potrwa XXX Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek w Opolu. Tegoroczny program obejmuje aż 50 wydarzeń, stąd hasło tej edycji festiwalu „50/XXX”. To największy, najstarszy i najbardziej prestiżowy ogólnopolski festiwal prezentujący aktualne oblicze polskiego środowiska lalkarskiego. Pierwszy festiwal zorganizowano w 1962 roku. 

Dziś festiwalowa publiczność obejrzała dwa konkursowe spektakle. „Ile waży księżyc” Wrocławskiego Teatru Lalek i „Piaskownicę” Białostockiego Teatru Lalek.

Sztuka Maliny Prześlugi „Ile waży księżyc” to historia o zapracowanym dorosłym, w którego świecie nie ma miejsca na relacje międzyludzkie, i o wrażliwym dziecku, które wywraca jego życie do góry nogami. Spotkanie Króla i Chłopca mogłoby przecież wydarzyć się wszędzie: w szkole, w rodzinnym domu, na ulicy, może więc być interpretowane inaczej przez dzieci i ich rodziców. Ale każdemu, niezależnie od wieku, powinno dać nadzieję na to, że do drugiego człowieka da się dotrzeć – i że warto podjąć ten wysiłek.

Agata Kucińska – aktorka, reżyserka i pedagog – postanowiła w swoim najnowszym spektaklu połączyć lalki z autorską techniką „malowania światłem”, stworzoną przez wrocławską grupę Cloud Theater. Artyści obecni na scenie podczas każdego przedstawienia będą na żywo malować elementy świata przedstawionego, tworząc niepowtarzalną, multimedialną scenografię.

Fot. Natalia Kabanow

Z kolei „Piaskownica” to historia o niedojrzałości przebranej za dojrzałość. To historia o nieustannym mijaniu się w relacjach, w związkach. To historia o braku komunikacji nie tylko z drugim człowiekiem, ale także z samym sobą.

Czy umiemy odkryć własne potrzeby i pragnienia, czy umiemy je rozpoznać, nazwać, zrozumieć? Czy umiemy je pogodzić z potrzebami drugiej osoby. Człowiek to tykająca bomba. Czy spustoszy to co dookoła, czy raczej wybuchnie wewnątrz? A może ta bomba okaże się niewypałem i ogarnie nas niewysłowiony smutek.

Opowiecie.info jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Fot. Krzysztof Bieliński

Udostępnij:
Wspieraj wolne media

Skomentuj

O Autorze