Spektakl „Zagubiony chłopiec” z tekstem Artura Pałygi, w reżyserii Pawła Passiniego w wykonaniu Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki wygrał 29. Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek. Wyróżnienie za rolę tytułową w tej sztuce zdobyła również Anna Wieczorek. Drugie miejsce jury przyznało dla Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej za spektakl „Król Maciuś Pierwszy”.
Festiwalowe jury w składzie: teatrolog Bożena Sawicka, scenografka Ewa Farkaszowa, reżyser Marek Fiedor, krytyk teatralny Łukasz Drewniak i kompozytor Marcin Mirowski, przez siedem ostatnich dni oceniało 13 spektakli konkursowych.
W Opolu mieliśmy prawdziwe lalkarskie święto. Na scenie Opolskiego Teatru Lalki i Aktora prezentowały się najlepsze spektakle z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Szczecina, Torunia, Bielska-Białej, Wałbrzycha, Łodzi i Opola (dwa spektakle konkursowe: „Zagubiony chłopiec” i „Książę i prawda”).
Jednolitość formy i temat na czasie
– Werdykt był trudny, chcieliśmy nagrodzić dużo więcej osób – przyznał Marcin Mirowski. – O nagrodzie dla opolskiego spektaklu przeważyła jednolitość formy, przebieg historii, ciekawy temat na czasie przy użyciu fantastycznych współczesnych środków i świetna gra – dodał podkreślając, że Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek trzyma poziom, a w tym roku przedstawienia były bardzo różnorodne.
Zwycięski spektakl „Zagubiony chłopiec” w reżyserii Pawła Passiniego OTLiA zdobył nagrodę 13 tys. zł.
– Nie spodziewaliśmy się, ponieważ konkurencja była spora, choćby wspaniały „Don Kichot” z Łodzi. Miło dostać taką nagrodę „w domu”, czyli naszym teatrze, być wyróżnionym przez niezależne jury – mówiła Karolina Gorzkowska, grająca Nindżę Szuko.
– To nagroda za ciężką pracę – w tym przypadku pod względem fizycznym i mentalnym – dodał Łukasz Bugowski, odtwórca Nindży Szurikena.
Wszystkim uczestnikom, organizatorom festiwalu i oczywiście swoim aktorom gratulował Krystian Kobyłka, dyrektor OTLiA, gospodarza imprezy.
„Zagubiony chłopiec”, Fot. Grzegorz Gajos
– Nagroda dla naszego teatru niezwykle mnie cieszy, ponieważ „Zagubiony chłopiec” to sztuka ważna, którą poruszaliśmy istotne tematy, ona „zagarniała” publiczność – mówił Krystian Kobyłka.
– A gdy podczas finału usłyszałem jeszcze, że za kreację aktorską nagrodę, na tak ważnym festiwalu dostaje Ania Wieczorek, łza mi się w oku zakręciła, bo wiem co to znaczy dla każdego aktora lalkarza. Świętujemy dziś sukces całego zespołu, wszystkich realizatorów tego spektaklu – cieszył się dyrektor.
Wirtualne zasadzki i czarne miejsca
Przypomnijmy, że opolska sztuka porusza istotny temat dla współczesnego świata.
– Mówi o tym, jak mocno możemy być wchłonięci w jakiś wirtualny świat oraz przypomina, że to ważne, by zachować dystans. Chcieliśmy aby nasi widzowie, zwłaszcza dzieci, zrozumieli, ile zakamarków i dziwnych „czarnych” miejsc w tym wirtualnym świecie czeka. Teatr jednocześnie jest medium, które oswaja czasami z różnymi tematami. Gdy stykamy się z nimi w rzeczywistości – jest łatwiej.
Podczas festiwalu jury obejrzało 13 konkursowych spektakli wybranych z 39 przedstawień zgłoszonych przez polskie zawodowe teatry lalek.
Jaka jest kondycja polskich teatrów lalkowych?
– Mamy niemal 30 teatrów instytucjonalnych i mnóstwo tych w „offie”. Myślę, że ten teatr miał się dobrze zawsze, być może wciąż za mało wiadomo o tym w przestrzeni publicznej – mówił Włodzimierz Neubart, krytyk teatralny i bloger znany jako „Chochlik kulturalny”.
– Największym sukcesem tego festiwalu jest różnorodność. W jednym miejscu, mogliśmy zobaczyć tak wiele odcieni i barw teatrów lalek. Miarą czasów jest fakt, że teatr w ogóle bardzo się zmienia, czasami nazywamy to teatrem postdramatycznym. Wiele elementów takiego teatru widzieliśmy tutaj, niektóre spektakle tego typu zostały nawet nagrodzone. W teatrze lalki i aktora, ta lalka nie musi być zawsze na pierwszym planie.
Krytyk zaznaczył, że poziom prezentowanych sztuk był bardzo zróżnicowany.
– Myślę, że zawsze musimy filtrować ów poziom przez pryzmat naszych doświadczeń i tego, czego sami poszukujemy w teatrze – podsumował.
CZYTAJ: Dyplomy “Plastyczniaka” w Galerii Aneks w Opolu
Dodajmy, że podczas festiwalu odbyły się również trzy wystawy, warsztaty z pedagogami teatru, wykłady, a na wielki finał wystąpiła Maja Kleszcz & IncarNations.
Kolejny, 30. Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek w Opolu odbędzie się za dwa lata.
LAUREACI:
I NAGRODA w wysokości 13 000 zł dla Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki za spektakl „Zagubiony chłopiec”;
II NAGRODA w wysokości 10 000 zł dla Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej za spektakl „Król Maciuś Pierwszy”.
JURY PRZYZNAŁO NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
Za reżyserię:
Nagroda w wysokości 3 800 zł dla Konrada Dworakowskiego za spektakl „Don Kichot” Teatru Pinokio w Łodzi i Grupy Coincidentia,
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Aleksieja Leliavskiego za spektakl „Tłumacz snów” Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie.
Za scenografię:
Nagroda w wysokości 3 000 zł dla Mariki Wojciechowskiej za scenografię do spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” Teatru Lalek Banialuka
w Bielsku-Białej;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Agnieszki Aleksiejczuk za scenografię do spektaklu „Zagubiony chłopiec” Opolskiego Teatru Lalki
i Aktora im. Alojzego Smolki;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Andrzeja Dworakowskiego za scenografię do spektaklu „Don Kichot” Teatru Pinokio w Łodzi i Grupy Coincidentia;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Zuzanny Srebrnej za scenografię do spektaklu „Odd i Luna” Wrocławskiego Teatru Lalek.
Za muzykę:
Nagroda w wysokości 3 000 zł dla Tomasza Lewandowskiego za muzykę do spektaklu „La la lalki” Teatru Animacji w Poznaniu;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Piotra Klimka za muzykę do spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Nagrody i wyróżnienia aktorskie:
Nagroda w wysokości 3 000 zł dla Anny Wieczorek za rolę tytułową
w spektaklu „Zagubiony chłopiec” Opolskiego Teatru Lalki i Aktora;
Nagroda w wysokości 3 000 zł dla Pawła Chomczyka za rolę tytułową
w spektaklu „Don Kichot” Teatru Pinokio w Łodzi i Grupy Coincidentia;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Łukasza Batki za rolę Sancho Pansy w spektaklu „Don Kichot” Teatru Pinokio w Łodzi i Grupy Coincidentia;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Pawła Kuźmy za role Santiago
i Manolina w spektaklu „Dzień osiemdziesiąty piąty” Teatru Lalki i Aktora
w Wałbrzychu;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Agaty Kucińskiej za rolę Luny
w spektaklu „Odd i Luna” Wrocławskiego Teatru Lalek;
Wyróżnienie w wysokości 1 500 zł dla Michała Szostaka za rolę Odda
w spektaklu „Odd i Luna” Wrocławskiego Teatru Lalek;
Wyróżnienie zespołowe dla aktorów za role w spektaklu „La la lalki”
w wykonaniu Teatru Animacji w Poznaniu dla:
Magdaleny Dehr 1 100zł
Julianny Dorosz 1 100 zł
Aleksandry Leszczyńskiej 1 100 zł
Katarzyny Romańskiej 1 100 zł
Marcina Chomickiego 1 100 zł
Marcela Górnickiego 1 100 zł
Piotra Grabowskiego 1 100 zł
Fot. Anna Konopka