Most przez Odrę obok Kolonii Popielowskiej (prawy brzeg) i Mikolina (lewy brzeg) został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie 22 stycznia 1945 roku, tuż przed dojściem do Odry żołnierzy Armii Czerwonej. Że wysadzono most w ostatniej chwili świadczyć mógłby fakt, iż czerwonoarmiści, którzy pierwsi dotarli do Odry, zdołali jeszcze przejść ją po lodzie, zanim artyleria niemiecka skruszyła ten lód.

Nie jestem historykiem, tym bardziej historykiem II wojny światowej, więc nie będę szczegółowo rozwijał tematu. Nawet dla laika wydaje się jednak jasnym, że na przełomie stycznia/lutego 1945 roku czerwonoarmiści sforsowali Odrę w rejonie Mikolina, tracąc przy tym kilkuset żołnierzy. Należy do nich m.in. jedyny poległy na Opolszczyźnie radziecki generał – Wincenty Wasylewicz Skryganow. Został trafiony odłamkiem.

Fakt forsowania pod Mikolinem Odry został upamiętniony pomnikiem, który wzniesiono zaraz w 1945 roku. Nie ma w tym chyba nic nadzwyczajnego. Ważniejsze bitwy i potyczki wojenne zwykle się jakoś upamiętnia. Na zdjęciach poniżej mikoliński pomnik:

Komu wadzi pomnik w Mikolinie

Komu wadzi pomnik w Mikolinie

Komu wadzi pomnik w Mikolinie

O pomniku tym niektórzy mówią, że jest szpetny. Inni dodają, że gigantyczny (w domyśle absurdalnie gigantyczny). Moim zdaniem nie ma w nim nic szpetnego i nie jest też gigantyczny. Typowy pomnik wojenny. Stoi z dala od dróg i siedzib ludzkich, więc musi być nieco większy. Z najbliższej szosy jako tako go widać. Gdyby był mniejszy, nie byłoby go wcale widać.

Z pomnikiem w Mikolinie związana jest legenda, jakoby przy forsowaniu tam Odry zginęło około 40 tys. czerwonoarmistów. Jest to oczywiście nieprawdopodobne. Straty sięgały kilkuset żołnierzy. Dziś oskarża się u nas dowództwo radzieckie, że jakoby to ono rozpowszechniło fałszywą informację o gigantycznych stratach. W żadnym radzieckim (rosyjskim) źródle nie znalazłem jednak twierdzenia o wysokich stratach w ludziach. Przy okazji trafiłem za to na informacje o generale-majorze Skryganowie, który był z Białorusi, z wioski w powiecie Rohaczów (województwo homelskie). Dziś ma on w Rohaczowie swą tablicę pamiątkową w Alei Bohaterów, choć pochowany jest we Lwowie na Wzgórzu Chwały. Poniżej zdjęcia z Rohaczowa (lewe) i Lwowa (prawe):

Komu wadzi pomnik w Mikolinie

Z tablicy pamiątkowej dowiadujemy się, że generał-major Wincenty Wysylewicz Skryganow, Bohater Związku Radzieckiego, urodził się 22 czerwca 1903 roku w wiosce Nadiejkowiczi w powiecie Rohaczów. Wyróżnił się przy przełamaniu obrony przeciwnika i forsowaniu rzeki Odra. Poległ 26 stycznia 1945 roku. Tytuł bohatera otrzymał pośmiertnie, 6 kwietnia 1945 roku.

Jedynym znanym mi źródłem, które informowało, że pod Mikolinem poległo ok. 40.000 tys. radzieckich żołnierzy, jest wydana w 1967 roku książeczka “Województwo opolskie – przewodnik”. Ma ona swoich autorów: Jerzy Bałłaban, Stanisław Michalak i Korneliusz Pszczyński.

Komu wadzi pomnik w Mikolinie

Krytykujący dowództwo radzieckie za fałszowanie historii w sprawie Mikolina powinni byli zwrócić się do autorów wspomnianego przewodnika z pytaniem, skąd wzięli owe 40 tys. poległych czerwonoarmistów. Stanisława Michalaka można pominąć, bo to chyba biolog, więc pisał raczej o przyrodzie. Jerzy Bałłaban zmarł w 1994 roku, ale żyje jeszcze pan Korneliusz Pszczyński, który, co ciekawe, jest obecnie właścicielem pałacu w Mikolinie. Można go zapytać, skąd w przewodniku z 1967 roku wzięło się 40 tys. poległych czerwonoarmistów.

Wspomniany przewodnik kupiłem sobie na początku lat 70. ubiegłego wieku, ale sprawy takie, jak liczba poległych pod Mikolinem czerwonoarmistów, nie interesowały mnie w najmniejszym stopniu. Pod koniec lat 70. XX wieku mieszkałem już jednak w Brynicy i Mikolin był dla mnie “w odległości rowerowej”. Dlatego zainteresował mnie on nieco bardziej.

Od ludzi (powiedziałbym z kręgów Wehrmachtu) słyszałem wielokrotnie o tysiącach, tysiącach poległych pod Mikolinem czerwonoarmistów. Zawsze to jednak było w takim sensie, że ruskie wojsko to durnota. Garstka ołpów z Volkssturmu wystrzelała 40 tys. ruskich wojaków. Zawsze to była krytyka Armii Czerwonej.

Słyszałem też legendy, że generał-major Skryganow nie zginął raniony odłamkiem, ale został rozstrzelany za nierozumne posłanie na śmierć 40 tys. radzieckich żołnierzy. Dlatego już w końcu lat 70. miałem poczucie, że owe 40 tys. poległych to krytyka durnoty Armii Czerwonej. Trudno więc podejrzewać, że ten fałsz jest autorstwa radzieckiego dowództwa. Wydaje mi się, że radzieckie dowództwo rozumiało doskonale, że jego zadaniem jest, by śmiercią bohaterską ginęli żołnierze przeciwnika, a nie właśni. Źródłem fałszywki o 40 tys. poległych pod Mikolinem czerwonoarmistów były raczej jakieś polskie kręgi antyradzieckie. Dlatego wyjaśnienie tej sprawy wydaje się warte zachodu.

Zostaje jeszcze sprawa obecnego stanu pomnika. Konieczny jest tam remont. Grupa społeczników ze “Stowarzyszenia Kursk” (dowiedziałem się o tym stowarzyszeniu przygotowując ten artykuł), przeprowadziła we wrześniu tego roku najniezbędniejsze prace przy pomniku. Ale to nie może być tak, że społecznicy robią to za własne pieniądze, albo wysyłają prośby o dofinansowanie do Rosjan. Wolałbym, żeby “Stowarzyszenie Kursk” otrzymywało pomoc finansową naszego państwa na takie remonty. Poniżej link do filmu z prac “Stowarzyszenia Kursk” w Mikolinie:

Polecam też drugi film, pokazujący okolicę pomnika z lotu ptaka:

https://www.youtube.com/watch?v=gDrn-lRj0L0

 

 

Udostępnij:

O Autorze

Autorzy, którzy chcą, aby ich artykuły, napisane na łamach "Grupy Lokalnej Balaton" w latach 2013-2016, widniały na portalu informacyjnym Opowiecie.info proszeni są o przesłanie tytułu artykułu oraz zawartych w nim zdjęć na adres: news@opowiecie.info

Skomentuj

SZANOWNI PAŃSTWO

Od 25 maja br. w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie ich swobodnego przepływu oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Na naszym portalu używamy np. plików cookies (stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu Opowiecie.info i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu Opowiecie.info). Zgodnie z RODO dane osobowe to wszystkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (w tym imię i nazwisko, czy adres zamieszkania, adres e-mail, czy adres IP, zapisywane w plikach cookies). Administratorem danych osobowych, pozyskiwanych przez portal informacyjny WWW.OPOWIECIE.INFO jest OPOWIECIE.INFO Joanna Kołodziej, ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki NIP: 7541544353, REGON: 381405173.

Zapewniamy, że wszelkie pozyskiwane dane przez portal informacyjny Opowiecie.info lub przez naszych zaufanych partnerów przetwarzamy tylko w zakresie, na jaki zezwala RODO:
– gdy jest to niezbędne do zawarcia lub wykonania umowy;
– gdy wynika to z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, np. w celu zapewnienia bezpieczeństwa usługi;
– gdy posiadamy dobrowolna zgodę użytkownika.
Odbywać się to będzie zawsze na podstawach prawnych, dopuszczalnych przez RODO.

Dane osobowe będą przetwarzane przez administratora – Blacharstwo Samochodowe Import Export Łukasz Kołodziej z siedzibą w Dobrzeniu Wielkim (zwane dalej Właścicielem), ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki, NIP: 754-13-75-270, REGON: 531127643 mogą zostać przekazane przez administratora zaufanym partnerom, którzy będą mogli je przetwarzać wyłącznie we wskazanym celu i zakresie. Zgodnie z RODO każdy z Państwa kto udzielił lub udzieli nam zgody na przetwarzanie danych osobowych, może ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Państwu także prawo żądania dostępu do nich, ich sprostowania lub usunięcia, prawo do ich przeniesienia, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO.

W związku z pełnieniem obowiązków administratora Państwa danych osobowych stosujemy zabezpieczenia oraz procedury pomagające w bezpiecznym przetwarzaniu danych, miedzy innymi: witryna i wszystkie aplikacje internetowe korzystają z bezpiecznego protokołu zabezpieczonego certyfikatem SSL.

Jeżeli wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie Waszych danych osobowych przez Blacharstwo Samochodowe Import Export Łukasz Kołodziej z siedzibą w Dobrzeniu Wielkim (zwane dalej Właścicielem), ul. Sokołów 3, 46-081 Dobrzeń Wielki, NIP: 754-13-75-270, REGON: 531127643 oraz naszych zaufanych partnerów, co związane jest z korzystaniem z treści na portalu WWW.OPOWIECIE.INFO, w celach marketingowych, analitycznych, w tym na ich przetwarzanie w plikach cookies i podobnych.  Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych jest dobrowolne.

Polityka prywatności   Polityka cookies